Senin, 23 November 2015

Sinusitis dan Herba Yang Akan Penyembuhan Ia

Sinusitis dan Herba Yang Akan Penyembuhan Ia

Sinusitis boleh pada waktu yang menyakitkan dengan pembengkakan pada selaput mukus, keradangan, kesesakan dan tersumbat yang menyebabkan jangkitan bakteria. Walau bagaimanapun, terdapat banyak "herba sinusitis" yang boleh menyembuhkan gejala resdung dan mengosongkan saluran hidung. Rawatan jangka panjang sinusitis mungkin bergantung kepada punca sebenar yang boleh menjadi isu-isu lain kesihatan seperti diabetes, imuniti yang lemah, alahan kepada habuk dan makanan yang ditapis dan lain-lain yang boleh dirawat selepas berunding dengan doktor.

Kayu putih dalam bentuk teh atau minyak telah mendapat ciri-ciri perubatan yang sangat baik. Ia juga boleh didapati sebagai lozenges tekak yang boleh menyembuhkan sakit tekak dan keradangan. Apabila dicampur dalam air suam dan dihidu kayu putih membantu membebaskan saluran hidung. Ini kerana ini "sinusitis herba" dengan bau yang kuat yang mempunyai ciri-ciri antiseptik yang menyembuhkan bengkak lapisan mukus yang disebabkan oleh jangkitan. Lemon balsem dan halia adalah penawar lain untuk virus dan jangkitan bakteria. Mereka boleh digunakan untuk berkumur atau dibuat dalam bentuk teh dan disedut untuk melawan mikrob memberi kesan. Teh pudina dengan ciri-ciri anti-radang dan bau yang kuat juga akan membantu memberikan kelegaan daripada jangkitan kulat pada lapisan mukus.

Reshi dan Maitake dua cendawan yang meningkatkan imuniti badan. Apabila diambil sebagai pengekstrakan merebus ini cendawan perubatan membantu menyembuhkan keradangan yang disebabkan oleh alergen seperti hama, kulat dan debunga. Ia juga mengandungi peptidoglycans yang meningkatkan keberkesanan sistem kekebalan. Lobak pedas, walaupun herba pedas, amat berkesan terhadap resdung. Bukan sahaja ia meningkatkan aliran darah ke tisu tempatan dalam saluran hidung, tetapi ia juga meningkatkan pergerakan cecair limfa yang terutamanya bertanggungjawab untuk mengumpul mikrob dihapuskan oleh sel-sel perlindungan. Kurang aliran limfa mungkin menyebabkan bengkak nod dan rembesan yang berlebihan lendir yang merupakan salah satu daripada tanda-tanda resdung.

Satu lagi herba yang kurang dikenali eksotik yang menyembuhkan resdung adalah bunga Magnolia yang juga dikenali sebagai Xin Yi Hua dalam perubatan Cina. Hampir sama dengan teratai, bunga ini dengan putik yang penuh dengan bulu menghalang rembesan mukus. Ia dengan itu digunakan untuk merawat resdung dan juga untuk kesesakan memohon ia membawa kepada melonggarkan laluan hidung dengan mudah. Buah-buahan cocklebur juga dikenali sebagai xanthium adalah herba pelbagai guna yang sangat berkesan terhadap resdung. Ia menghalang pertumbuhan dan pembiakan bakteria staphylococcus aureus yang menyebabkan resdung dan jangkitan lapisan hidung. Kedua ia menghalang rembesan lendir tebal.

Lendir tebal adalah lebih sukar ketika datang untuk menunaikan dan kadang-kadang meminjamkan bergerak silia yang terperangkap membawa kepada membina lendir selanjutnya. Baikal ketayap Root juga membantu menyembuhkan resdung kronik dengan cara yang sama. Ia merawat bahagian atas saluran pernafasan bakteria dan menyembuhkan beberapa gejala jangkitan hidung dan resdung. Ia tergolong dalam keluarga pudina Labiatae, yang menjadikan ia penawar yang baik untuk membebaskan tersumbat hidung dan merawat keradangan lapisan mukus kerana kejadian yang kukuh.

Herba adalah sangat berkesan terhadap resdung dan memberikan kelegaan hampir serta-merta. Alliums seperti bawang putih dan bawang, minyak aroma seperti kayu putih, dan pudina semua berkesan terhadap resdung. Kebanyakan mereka adalah anti-radang dan membantu menangani pertumbuhan bakteria yang memburukkan jangkitan dan menyebabkan lendir bengkak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar