Senin, 23 November 2015

Bagaimana untuk menghapuskan berpeluh ketiak Itu Punca Bau Badan

Bagaimana untuk menghapuskan berpeluh ketiak Itu Punca Bau Badan

Kebenaran yang paling dikenali bahawa lelaki berpeluh lebih daripada wanita dan bahawa mereka adalah pesalah yang paling teruk. Ketiak berpeluh biasanya gangguan kecil berbanding dengan bau badan yang tidak menyenangkan dan lebih menyusahkan. Menaiki dalam kereta api sesak atau berada di pusat membeli-belah yang sibuk terutamanya semasa cuaca panas dan anda akan perasan bau tersendiri ketiak berpeluh.

Berpeluh adalah semulajadi dan sihat apabila orang melakukan senaman, memberi diri mereka, berada dalam lebih-sesak tempat panas, atau gementar, cemas, atau di bawah tekanan.

Peluh adalah cara biologi badan penyejukan ke bawah. Ketiak berpeluh boleh dikatakan tidak berbau dan ia adalah satu alasan budaya ideal untuk bakteria yang hidup di kulit kita berkembang. Bakteria memecahkan peluh dengan asid lemak aromatik yang menghasilkan bau badan yang tidak baik.

Ia mungkin kelihatan ganjil tetapi orang-orang dengan bau badan yang tidak baik yang tidak sedar bahawa mereka mengeluarkan bau busuk. Kajian saintifik telah menunjukkan bahawa terdapat beberapa orang yang tidak dapat mengesan molekul tertentu. Lubang hidung mereka boleh mengesan bau bawang putih atau kari tetapi tidak pernah bau yang berpunca dari ketiak mereka! Bau badan boleh dihapuskan dengan mengurangkan peluh ketiak dan merawat bakteria yang mengeluarkan bau. Bagi orang dengan berpeluh normal dan bau badan, pengubahsuaian gaya hidup dan rawatan rumah berkesan boleh menguruskan gejala.

Berikut adalah beberapa tips untuk mengurangkan bau badan:

* Basuh setiap hari dengan sabun ketiak anda, pangkal paha, dan kaki di mana kelenjar peluh banyak berada. Ia menghapuskan peluh dan mengurangkan bilangan bakteria yang bertindak ke atasnya.

* Jika anda banyak berpeluh, anda mungkin perlu untuk mandi dua atau tiga kali sehari.

* Jadikan ia rutin harian untuk menggunakan antiperspirants untuk mengurangkan peluh dan deodoran oleh masking bau peluh dengan wangian. Roll-on cenderung untuk menjadi lebih berkesan untuk berpeluh berat.

* Satu lagi helah yang sangat berkesan adalah dengan mencukur ketiak anda. Rambut ketiak menyediakan kawasan permukaan yang lebih besar untuk peluh untuk berpaut dan memberikan bakteria tempat pembiakan subur.

* Cuci pakaian dengan teliti, terutamanya pakaian yang bersentuhan dengan kawasan berpeluh seperti stokin, seluar dan baju.

* Jangan sekali-kali! Jangan sekali-kali memakai pakaian semalam.

Berpeluh dicetuskan oleh emosi biasanya berlaku di muka, di ketiak, pada sawit, dan tunggal kaki. Jumlah peluh dan cara bau peluh anda boleh dipengaruhi oleh mood anda, diet anda, beberapa ubat-ubatan dan keadaan perubatan, dan juga tahap hormon anda. Ada yang secara genetik mempunyai kecenderungan untuk berpeluh banyak, terutama pada tapak kaki dan tapak tangan mereka.

Anda boleh mengurangkan bilangan bakteria dengan menggunakan penyelesaian antibakteria dan antiseptik dipanggil chlorhexidine penyelesaian 0.05% dari farmasi walaupun ia tidak dapat menghilangkan peluh ketiak.

Anda boleh menggunakan tanpa 20% penyelesaian preskripsi aluminium klorida, atau dikenali sebagai Anhydrol Forte dan Driclor sebelum tidur kerana berpeluh berhenti apabila anda tidur. Cecair masuk ke dalam pembukaan kelenjar peluh menyebabkan mereka membengkak dan menyekat. Mencucinya pada waktu pagi. Menggunakan produk ini setiap malam untuk memulakan dengan itu mengurangkan sehingga berhenti peluh.

Apabila anda tiba-tiba mula berpeluh lebih atau kurang daripada biasa, berpeluh mengganggu rutin harian anda, anda mengalami berpeluh malam tanpa alasan yang jelas atau anda mendapati sebarang perubahan pada bau badan ia masa untuk anda untuk dapatkan bantuan perubatan. Perubahan bau badan boleh menjadi tanda masalah perubatan yang mendasari seperti kencing manis ketoacidosis atau kegagalan buah pinggang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar